Back to work ná de Corona vakantie... hoe dan?
Betrokkenheid, motivatie en resultaten.
Het einde is nog niet in zicht…
Velen van ons hebben na de massale thuiswerk-start van maart jl. onbewust vooruit gekeken tot de zomervakantie. Daarna zou de boel wel weer anders zijn.
Opgelost.
Of niet opgelost maar met nieuwe inzichten.
Of in ieder geval anders.
Nu is het zover. De vakantieperiode is nog gaande met -bewuste-
- niet-vakantievierders
- thuisblijvers
- vakantievierders in eigen land
- vakantievierders in het buitenland
Een ieder zal zijn eigen keuze weloverwogen hebben gemaakt. Of niet, denk ik soms.
Bij alle keuzes zie en hoor ik ideale en rampzalig teleurstellende omstandigheden.
Mijn inziens een combinatie van intelligentie en verantwoordelijkheid.
Vast staat dat we straks weer ‘gewoon aan het werk’ zijn. Sommigen na een verplichte quarantaine van 2 weken, anderen fris en fruitig en weer helemaal opgeladen.
Blijkt dat de boel helemaal niet anders is! We gaan misschien een enkele dag georganiseerd naar kantoor maar dat is voor de meesten nog niet normaal, zoals begin 2020.
En nu dan?
Sterker nog, het lijkt alsof we nu in nog meer onzekerheid zitten. Zal het dan echt tot het einde van 2020 voortzetten? Of juist niet? De wir-war van maatregelen door het hele land, gehusseld met aparte regeltjes per branche of locatie en de diverse interpretaties van de cijfers maakt dat er een soort desillusie over ons neerstrijkt. En voorzichtigheid. Welke branches en mensen zullen er nu geraakt worden? Het einde is nog niet in zicht … Wat nu?
De onzekerheid van “wat nu?” is niet de ideale omstandigheid om weer lekker te vlammen. Lamgeslagen zijn door de aanhoudende Corona ook niet.
Goed- of afkeuring over de vakantie-invullingen ook niet.
Afnemers of partners die voorzichtiger worden ook niet.
Je collega’s of klanten al maanden niet real-life te hebben gezien, gehoord en geroken ook niet.
De aanblik van de geïmproviseerde werkplek van vóór de vakantie ook niet.
De agenda vol aantreffen met ingeplande ZOOM-meetings ook niet.
Iedereen snakt naar de verwelkoming van de receptioniste na de vakantie. Lekker bijkletsen bij het koffieapparaat. Ik ken mensen die de eerste dag na de vakantie hier een hele dag druk mee konden zijn. Wat zullen zij een moeite hebben en och, je zal maar buren van hen zijn.
Hoe creëer je snel weer enthousiasme en betrokkenheid van je teamleden en collega’s?
Een paar simpele quick wins:
1. Persoonlijk contact
Zoek de verbinding op.
Is het mogelijk om de terugkerende vakantiegangers één op één of in kleine groepen een keer te zien (met inachtneming van de Corona maatregelen), doe dat dan!
Investeer in een leuke locatie of een goede lunch.
Luister oprecht naar de vakantieverhalen, naar wat Corona heeft gedaan met een ieder, naar de struggles van het thuiswerken en natuurlijk ook naar de voordelen die men ervaart bij het thuiswerken.
Stem samen de beste manier van werken af voor de komende periode.
Vergelijk dit niet met hoe het normaal op kantoor is. Want dat is nog niet.
Luister naar hoe het vóór de vakantie was en hoe dat na de vakantie beter kan.
Wat kan er sowieso worden vastgehouden? Zijn nieuwe processen effectiever? Wat heeft men uitermate relaxed ervaren?
Leg ook op tafel waar jij je voor de vakantie aan hebt geïrriteerd in het nieuwe werken en los dat nu op.
Geef ook ruimte aan collega’s onderling om elkaar weer een keer te treffen op locatie.
Zet de eerder bespaarde onkosten voor lunch nu tijdelijk dubbel in!
2. Duidelijkheid
a. Hoe staat de business ervoor?
De corona effecten zijn inmiddels behoorlijk duidelijk voor de business dus informeer helder en open. Iedereen mist de geruchten en aannames van bij het koffie apparaat. Dus zijn er eigen aannames ontstaan. Afhankelijk van de mindset van de ander zijn deze positief of negatief.
Doorgrond deze aannames. Geef duidelijkheid. Leg de waarheid bloot.
Onduidelijkheid creëert aannames en is funest voor focus en betrokkenheid.
En geef ruimte voor vragen. Alle vragen.
b. Hoe nu verder?
Geef ook duidelijkheid over de toekomst.
Liggen er kansen?
Welke kansen zullen nu (nog) niet worden benut?
Zijn er dreigende gevaren? Op korte termijn en op langere termijn.
Wat zijn de gevolgen?
Hoe denkt de ander hier over?
Waar komt de focus op te liggen in de komende 3 maanden en 6 maanden.
Wat betekent deze focus voor de ander?
Wat zijn de key figures & facts waarop de beslissingen komende periode worden genomen?
Vraag om de flexibiliteit van de ander indien dit nodig is.
3. Eerlijkheid
Wees eerlijk.
Als Corona super veel kansen heeft geboden die zijn gepakt, deel het succes.
Maar heeft onverhoopt de concurrent kansen gezien, die jullie hebben gemist, maak een plan B, dat nog beter is voor de lange termijn.
Zijn de cijfers rood door Corona? Wees eerlijk.
Deel de plannen en de beslismomenten. Kijk naar de bijdrage van eenieder voor commitment.
Oneerlijkheid, vaag blijven of doen alsof de zon schijnt leidt tot veel meer ellende.
Oneerlijkheid wordt gevoeld en is funest voor enthousiasme en betrokkenheid.
4. Ondersteuning
Vraag waar de ander nu in kan worden ondersteund. En vraag door.
Hoe kan je hem of haar helpen?
Is er nog iets nodig om de thuiswerkplek te optimaliseren? Of het thuiswerken? (lees hiervoor mijn eerder geschreven blog met waardevolle tips)
Is er een andere reporting nodig?
Of is er meer of minder of ander contact met collega’s wenselijk?
Of is er juist meer of minder of ander contact met klanten wenselijk?
Is er een andere behoefte? Heeft deze behoefte wel écht te maken met het werk?
Of kan deze behoefte worden vervuld in het eigen leven? En hoe doe je dat dan? Geef ruimte. Denk mee.
Geef ruimte voor sport, well-being en andere behoeftes. De thuiswerk situatie is de uitgelezen kans om de work-life balance van iedereen weer op orde te krijgen.
Kijk en denk mee in de behoeften van de ander. Denk in mogelijkheden.
Oftewel… gebruik de zes eigenschappen van Persoonlijk Leiderschap
Zoek de verbinding.
Wees kwetsbaar in de eerlijkheid van wat je nu weet, niemand weet waar dit toe zal leiden. En geef ruimte aan de kwetsbaarheid van de ander door te luisteren en te ondersteunen.
Wees deskundig over je eigen cijfers.
Pak je verantwoordelijkheid om anderen mee te nemen in het totaal.
Laat daadkracht zien in de focus en het geven van het goede voorbeeld.
Wees creatief in de mogelijkheden.
Tot slot deel ik graag “terloopse” opmerkingen van talenten die ik co-mentor, waardoor deze blog tot stand is gekomen.
Dit speelt bij veel mensen dus doe er je voordeel mee…
- Ik mis het teamgevoel, het samenwerken
- Hoe stuur ik mijn team nu goed aan?
- Er is zoveel verandering, ik kan het niet meer volgen
- Ik weet niet meer of dit het nog wel voor me is
- Het lukt me niet meer om mijn werk te doen
- Ik kan de strategie niet meer volgen
- Volgens mij zijn we met de verkeerde dingen bezig
- Ik mis mijn collega’s zo, het sociale contact
- Het is moeilijk om zin te maken om te werken
- Ik mis focus in wat ik te doen heb
Corona heeft een grote verandering gebracht. Ambitieuze talenten zijn nu meer dan ooit bezig met hun purpose.
Wat wil ik nu eigenlijk? Wie ben ik? Ze zijn meer dan ooit gemotiveerd om te ontdekken wat zij echt willen en dat naar een next level te brengen.
Ze hebben meer dan ooit een drang naar authenticiteit.
Mijn deelnemers hebben meer dan ooit de waarde ontdekt van waar zij voor staan en wat zij belangrijk vinden.
Hoe zij zelf hun leven optimaal inrichten. Waar zij van ontspannen. Hoe ze goed voor zichzelf kunnen zorgen.
Ze willen duidelijkheid, betrokkenheid en eerlijkheid om daar next level toegevoegde waarde aan te geven.
Neem deze aspecten ook mee bij het luisteren, doorvragen en ondersteunen.
Het is van ongekende toegevoegde waarde voor de toekomst.
Medewerkers die helder weten waar zij voor staan, wat zij willen, waar zij energie van krijgen, waarom zij er toe doen zijn goud waard.
Die kunnen moeiteloos knallen op basis van hun authenticiteit. Met en zonder Corona.
Het Next Level Leadership Program is de uitgelezen kans om je teamleden hier, juist nu, in te ondersteunen!
Laat mij jou en jouw team helpen!
Lees ook mijn blogs over effectief thuiswerken: 10 tips om effectief thuis te werken
en 11 tips om video calls minder vermoeiend te laten zijn