arrow_drop_up arrow_drop_down
10 tips om effectief thuis te werken
10 april 2020 

10 tips om effectief thuis te werken

Thuiswerken. De één zweert erbij en de ander niet. Al 15 jaar werk ik fulltime vanuit huis en ik behoor tot de groep die thuiswerken als zeer effectief ervaart, ik ben wel door alle valkuilen van thuiswerken heengegaan de afgelopen jaren. Nu er zoveel mensen thuis werken door het Corona virus, deel ik graag mijn tips met je.

Tip 1: Stel doelen en plan de activiteiten om deze doelen te behalen

Stel eerst weekdoelen op. Welke activiteiten/taken heb je te doen om deze weekdoelen te bereiken? Dus met wie dien je te overleggen? Wat ga je uitwerken? Wat dien je uit te zetten bij anderen? Plan dit per dag en zorg voor genoeg afwisseling in de taken per dag.

Mijn ervaring is dat door afwisseling te creëren in elke dag, de dagen voorbij vliegen. Dus niet één dag telco’s / calls, 1 dag uitwerken, 1 dag administratie. Als je dit verdeelt over de dagen heen, heb je veel meer afwisseling en concentratie voor iedere taak.

Plan niet je hele dag ramvol, stiekem gaat er elke dag minstens een uur verdwijnen aan; de vuilniszak wisselen, dat belletje, pakketje aannemen voor de buren, koffiemachine bijvullen, mail, onverwachte verzoeken etc. etc. Thuis is er, net als op kantoor ook afleiding.

De grote win van minimaal 1 dag vooruit plannen is dat je ’s ochtends bij het opstaan al haarscherp hebt wat je die dag te doen hebt. Hierdoor start je sneller op én begin je met meer zin, focus en energie.

Tip 2: Slik de kikker

Doe de taken die je het minst leuk vindt als eerste. Hierdoor hik je er niet de hele dag tegen aan. Het voldane gevoel dat je hebt na het doen van die lastige, vervelende taak geeft energie voor de rest van de dag.

Tip 3: Hou vast aan je werkritme en werkgewoonte

Begin ’s ochtends op een vaste tijd. Doorloop, voordat je start met je thuiswerkdag, ook je gewone ochtendritueel. Kleed je aan alsof je naar kantoor gaat. Hoe verleidelijk ook, ga niet eerst anderhalf uur in je huispak de mail vast doornemen. Het tempo is dan echt uit je dag en je loopt achter de feiten aan. Neem jezelf en je werk serieus. Kom opdagen in je verantwoordelijkheid.

Tip 4: Thuiswerken betekent ook andere achtergrondgeluiden tijdens calls

Zeker nu alle kinderen ook thuis zijn, kan je maar beter accepteren dat de kinderen op de achtergrond kindergeluiden maken als je aan de telefoon zit. Ga niet spastisch naar je kinderen doen dat ze even stil moeten zijn omdat jij aan de telefoon zit. Dat zal alleen maar een averechts effect hebben. Iedereen weet dat alle kinderen nu thuis zijn, je kan en mag hier gewoon open over zijn. Op kantoor lachen je collega’s toch ook wel eens hard op de achtergrond? Dan ga je ook niet spastisch met je arm wijzen naar je telefoon.

Dagelijks heb ik dit ook met mijn hond, die aanslaat als de deurbel gaat. De deurbel gaat bijna elke dag omdat de pakketbezorger weet dat ik bijna altijd thuis ben :). Ik ga hier relaxed mee om, de andere kant van de lijn daardoor ook. En mijn hond inmiddels ook, ze blaft steeds minder hard en lang, omdat ik me niet (meer) druk maak dat men hoort dat ik thuis werk.

Tip 5: Ontdek en gebruik de techniek

Thuiswerken anno 2020 is supergaaf, makkelijk en effectief dankzij alle techniek. Het lijkt misschien spannend en moeilijk. Dat is het niet, het is leuk én effectief.

1) Gebruik ZOOM meetings / Microsoft Teams / SKYPE voor:

Afstemming; Voorkom dat je ellenlange mails gaat typen, plan een online meeting om e.e.a. af te stemmen, dat is beter en effectiever.
Sociale contacten; Iedereen heeft nu behoefte aan de social chatje, zeker collega’s die alleen thuis zijn.
Motivatie; Als je een team aanstuurt, start de dag samen op. Even de status doornemen en goed vragen én kijken hoe het met iedereen gaat. Werk is meer dan resultaten leveren, het is ook een groot sociaal goed dat vaart bij betrokkenheid en motivatie.

NB: ik heb gemerkt dat ik een half uurtje pauze nodig heb na elke 2 skype calls, anders weet ik niet meer wat ik in welke call nu wel of niet heb gezegd.

NB:. ZOOM is mijn favoriete online meeting programma, dit programma is gratis voor één-op-één.

2) Creëer een Whats app groep voor je team:

Voor bepaalde doelen is een whats app groep nu heel effectief. Zeker als je collega’s niet de hele dag achter de computer hoeven te zitten. Of automatisch de mail op de telefoon kan zien. Hou contact en creëer betrokkenheid.

Start je een whats app groep nieuw op? Leg dan goed uit waarom je dit doet. Bedenk dit dus ook goed voor jezelf. Is het voor status updates van jullie deliverables? Is het voor informatieverstrekking? Is het voor motiverende berichten? Is het voor social talk? Stel regels op om te voorkomen dat er de hele dag flauwe filmpjes en foto’s voorbij komen die afleiden. Motiveer je team en creëer betrokkenheid door een filmpje te maken

3. Ga VLOGGEN

Heb je iets te delen met een collega of je team. Maak gewoon eens een VLOG. Scheelt je een hoop tijd. En als je het gewoon doet zoals je bent, komt het ook precies over zoals je wenst. Vloggen scheelt tijd en draagt bij aan de betrokkenheid. Een VLOG kan je gewoon met je telefoon opnemen en per app versturen. VLOG jouw thuiswerk-plek eens voor je collega’s, hartstikke leuk!

Andere technische snufjes die het thuiswerken extra prettig maken zijn:

  • oortjes voor je mobiele telefoon (draadloos is écht een walhalla voor thuiswerkers, dus nu heb je een goed excuus om ze toch te gaan kopen, haha)
  • een aparte muis is echt een must om snel te kunnen werken en een goede houding te creëren.
  • Een laptopstandaard en een apart toetsenbord zijn geen overbodige luxe als je meer dan 4 uur per dag op je laptop werkt!
  • Een app voor ademhalingsoefeningen die je een reminder geeft.

Tip 6: Goed, gezond en lekker eten en mijn tip om niet té veel te snoepen.

Als je thuis werkt, kan je vers eten. Als je thuis werkt, kan je ook snaaien en snoepen.

Dat eerste wil je natuurlijk. Dat laatste overkomt je. Je loopt even naar de keuken omdat je trek hebt en voor je het weet zit je hand in de snoeppot, of nog erger, de snoeppot komt naast je toetsenbord te staan. Of pak je om 16:00 chips omdat je trek hebt in iets zouts. Ik weet er alles van en mijn stelregel is… zou ik dit ook zo opschrokken als er een collega naast me zat? Het antwoord is dan altijd NEE. zo, keuze gemaakt. Thuis kan je heerlijk snaaien als je je keukenla opendoet. Toch geeft dat snaaien je geen energie.

Ik leg dus vaak klaar op het aanrecht wat ik die dag ga eten. Soms is dat alleen de yoghurtkom maar dan herinner ik me in ieder geval dat ik nog een lekkere yoghurt met fruit ga maken. Heel kinderachtig maar voor mij noodzaak omdat ik anders ga snaaien. Op het aanrecht zet ik s ochtends ook al 3 halve liters water klaar. Water vult en geeft energie (en zorgt voor natuurlijke pauzes).

Dus geniet van al het lekkers dat je thuis vers kan bereiden en val niet in de valkuil om te veel te gaan eten of slecht te gaan eten.

Tip 7: Beweging

Zoals ik in tip 1 al benoemde is afwisseling essentieel. Op je werk is het loopje naar het toilet waarschijnlijk verder dan thuis. Je loopt thuis ook niet even naar een andere collega of afdeling. Verder heb je als je thuiswerkt natuurlijk geen woon-werk verkeer waarin je wellicht wat beweegt.
Dus plan ook wat beweging in. De kans dat je thuis op een ergonomische stoel zit, is klein dus je lijf heeft ook afwisseling nodig.

Als je kinderen nu thuis zijn, dan heb je deze tip niet nodig. Als je een hond hebt, ook niet. Heb je dit niet… plan dan beweging is. Maak een ommetje. Ga naar buiten. Voordat je start, na de lunch of einde dag. Of kijk eens naar de vele apps die er zijn en ga tijdens deze Corona periode een challenge aan… ouderwets planken ofzo?

Beweging is écht essentieel om fit te blijven dus maak hier de tijd voor en pas het in je ritme en je planning.

Tip 8: Pauze en huishoudelijke klusjes

Als je thuis bent, is de verleiding ook groot om even wat in en om het huis te doen.

Het is ook fijn om dat even te doen. Het hoort voor mij ook bij de afwisseling. Even bewegen. Even de was uit de machine halen (en dus 2 trappen lopen). Ik beperk het wel. Ik doe het heel bewust. Het huishouden houdt immers nooit op en voor je het weet, baal je dat je zo weinig hebt gewerkt op de dag.

Ik plan het dus een beetje er bij in. Een was draaien duurt 1 uur en 40 minuten, precies goed om even een werktaak weg te werken. Het wasmachine piepje is dan mijn “wekker”.

Soms heb ik een sociaal telefoontje en dan schwiffer ik het huis even met mijn oortjes in 🙂 Een relatie van mij geeft vaak zijn planten water als we even een social chatje hebben. Het kan dus best. Op je werk wordt je tenslotte veel vaker afgeleid. Het is niet oké om 8 uur naar je beeldscherm te staren. Als ik saaie taken heb, doe ik wat in het huis om de afwisseling er in te houden. Boodschappen doe ik ook overdag. Dan is het vaak rustig, dus waarom in de drukte gaan die er tussen 17:00 en 19:00 is of op zaterdag? Mijn inziens win je tijd door dit soort dingen te doen als “werkend” Nederland normaal op kantoor zit.

De lunch pauze plan ik altijd in. Ik wil dan bewust eten, dit lukt me overigens nog niet altijd maar de intentie is er.

Tip 9: Maak aan je omgeving duidelijk dat je thuis WERKT

Thuiswerken lijkt voor sommigen alsof je altijd vrij bent. Alsof je tijdens de werkdag even lekker kan bellen. Of kan afspreken. Of dat mensen even kunnen aankomen.

Thuiswerken vereist discipline. Thuiswerken vereist dat je je grenzen aangeeft.

Dat is soms lastig. Als jij het thuiswerken serieus neemt, dan zal je omgeving dit ook gaan doen. De planning helpt je hierbij. Hou je er aan. Anders bereik jij straks je doelen niet en dat willen we niet!

Tip 10: Even hangen, netflixje, websurfen, powernapje enzo

De middag… je hebt lekker geluncht en dan slaat de moeheid toe.

Een tijd heb ik toegegeven aan een powernap zo rond 15:00 uur (oeps), maar uit ervaring kan ik je zeggen. NIET DOEN!

Het verstoort je ritme. Even doorpakken. Op je werk zou je ook niet even gaan hangen…
Daarom is je planning zo belangrijk. En de discipline.

Sinds ik zo duidelijk een weekdoel heb, vind ik het nog lekkerder om op mijn planning vooruit te werken. Dat geeft helemaal een voldaan gevoel! En energie… en dan kan je knallen. Dan ga je next level!

Na het bereiken van je dagplanning of weekdoel kan je natuurlijk ook voldaan hangen, netflixen, powernappen of websurfen… en als ik je hiervoor nog een klein waardevol tipje mag geven… Wat wil je nog? Wat wil je leren? Wat wil je bereiken? Kijk eens naar wat er wordt geboden op het internet door zzp-ers. Google gewoon je dilemma, uitdaging, verlangen. Er is zo veel en zo ongelooflijk mooi en goed, gratis materiaal. Daar kan je ook je tijd aan besteden. Maar dat is verder aan jou :).

Mijn tips gaan je vast en zeker helpen om lekker thuis te knallen. Blijf ook mild voor jezelf. Thuis werken is heel anders dan op kantoor en het is voor iedereen even zoeken, gebruik je creativiteit. Tegelijkertijd zie ik het als een kans om jezelf uit te dagen op je daadkracht en je verantwoordelijkheid en toch verbonden en betrokken te blijven bij je werkgever en je collega’s. Thuiswerken is een mooie kans om je authentieke persoonlijk leiderschap te ontwikkelen en uit te dragen.

Over de schrijver
Jarenlang heb ik management functies bekleed bij gerenommeerde bedrijven. In mijn laatste functie was ik verantwoordelijk voor sales. Mijn eigen-wijze manier van sales zorgde voor verbinding en vertrouwen met de klanten. Mijn betrokkenheid, het meedenken en het realiseren van het beloofde resultaat kan ik nu nog persoonlijker neerzetten in mijn eigen bedrijf. In mijn laatste baan ontdekte ik dat mijn enthousiasme, inzichten en handige methodieken het verschil maakte voor menig medewerker, daar ontdekte ik mijn talent om mensen "aan" te zetten. Hoe gaaf is het om dit nu te combineren met mijn kennis over Persoonlijk Leiderschap? The switch naar het ondernemerschap zorgt dat ik alle focus kan geven aan persoonlijke ontwikkeling, mijn grote passie. Afgelopen jaren heb ik flink geïnvesteerd in trainingen om dit nog beter, toegankelijker en diepgaander te maken. De naam 4FLO was snel verzonnen. Flow is het resultaat van KEN JEZELF. BEN JEZELF. LEEF JEZELF. Niks zweverigs, gewoon een heel concreet resultaat van mijn programma's. In flow is er harmonie, rust en evenwicht in je leven. Dat is het tegenovergestelde van strijd, onrust en disbalans in je leven. Daarnaast staat het voor mij voor: Freedom for everyone. Live yourself, know yourself, be yourself. Own it & have fun! “Met 4FLO draag ik bij aan een wereld waarin je jezelf kan, wil én durft te zijn! Mijn trainingen zetten jou "aan", geven inzicht en ontwikkelen het lef om te groeien in jouw Persoonlijk Leiderschap. Zodat authentieke onbevangenheid ook voor jou de nieuwe standaard is!”
Reactie plaatsen