Een goede leider werkt iedere dag aan zijn misbaarheid
18 juni 2020 
3 min. leestijd

Een goede leider werkt iedere dag aan zijn misbaarheid

Een goede leider werkt iedere dag aan zijn misbaarheid in plaats van zijn onmisbaarheid in de organisatie

Menigeen erkent dit direct als ik dit voorleg.

Toch zie ik in de praktijk meestal het tegenovergestelde plaatsvinden.
Leidinggevenden en medewerkers die zichzelf bewust en onbewust onmisbaar maken in processen.
Op ieder niveau, van directie tot sales representative.

Zij voeren hun functie zo uit dat hun rol, kennis, netwerk of deskundigheid cruciaal is voor de groei of het voortbestaan van de organisatie. Oftewel, ze willen onmisbaar zijn. Bewust of onbewust.

Wordt het creëren van een onmisbare positie al gevormd in de top van een organisatie dan stroomt dit top down de organisatie in en wordt het een belangrijk onderdeel van de cultuur.
Iedereen blijft op zijn eigen eiland, beschermt de ins- en outs van het werk en controleert elkaar.
Delen, openheid, vertrouwen en kwetsbaarheid worden in dit model geëlimineerd.

Ik heb 2 eenvoudige en veelvoorkomende voorbeelden voor je;

Financieel inzicht

Een sales manager wil financieel goedkeuring geven voor uitgaande offertes / deals boven X bedrag.
Allemaal fair en best normaal toch?
De medewerker dient de offerte / deal per mail in, met of zonder extra argumentatie, en wacht op de goedkeuring van zijn manager. De manager bekijkt de aanvraag, weegt deze af op commerciële en financiële gronden en geeft goedkeuring of niet of heeft nog wat vragen aan de medewerker.
Niets vreemds aan toch? Of wel?

Wat zou er gebeuren als de manager de gronden van zijn afweging deelt met de medewerkers?

  • Zodat zij bij de aanvraag ook al de juiste toelichting en het advies kunnen geven aan de manager?
  • Zodat zij de context beter begrijpen van hun dagelijkse werk om betere deals te maken?
  • Zodat zij het beleid van hun werkgever beter begrijpen en kunnen uitdragen?
  • Zodat zij slimmer worden en kunnen meedenken over andere vraagstukken?
  • Zodat het X bedrag verhoogd kan worden en de manager andere zaken kan oppakken?
  • Zodat zij na 25 aanvragen het zelf kunnen? Zodat de manager andere zaken kan oppakken?

In dit voorbeeld kunnen ze allemaal naar een hoger niveau groeien.
De manager wordt misbaar in deze taak.
Zijn toegevoegde waarde wordt minder. Tenminste… in dit proces.
Zijn toegevoegde waarde kan hij laten zien in andere processen, van grotere toegevoegde waarde.
Mits hij dat zelf ook kan natuurlijk.
Twijfelt hij daarover… dan zorgt hij dat hij onmisbaar blijft op de huidige plek.

Netwerk

De commercieel manager heeft een groot netwerk door jarenlange ervaring. Dat maakt deze commercieel manager waardevol en onmisbaar voor de business.

Wat gebeurt er als de commercieel manager het lef en de missie heeft om het bestaande netwerk te delen met zijn teamleden. Dat hij zijn teamleden echt een podium geeft in zijn netwerk? Dan wordt hij misbaar. Tegelijkertijd geeft hij dit de kans om zijn netwerk nog verder te vergroten.
Mits hij dat zelf ook kan natuurlijk.
Twijfelt hij daarover… dan zorgt hij dat hij onmisbaar blijft op de huidige plek.

Wat zijn de beweegredenen voor het in stand houden van onmisbaarheid?

Bovenstaande voorbeelden geven de oorzaken van de drang naar onmisbaar willen zijn al behoorlijk duidelijk aan. Managers die niet elke dag werken aan hun misbaarheid hebben mijn inziens onvoldoende vertrouwen in hun eigen groei. Hierbij kunnen verschrikkelijk veel zaken een rol spelen zoals twijfel over:

  • hun eigen kunnen
  • angst om te falen
  • angst om overbodig te zijn
  • angst om te weinig toegevoegde waarde te leveren

En met deze twijfel in het achterhoofd is de kans ook groot dat hun twijfel waarheid wordt.

Ik geloof oprecht dat heel veel managers onbewust hun onmisbaarheid in stand houden.

Onmisbaarheid vult ons ultieme verlangen dat we er toe doen.
Dat we van toegevoegde waarde zijn. Dit is een groots gevoel.
Toch verzeker ik je dat het werken aan je misbaarheid een nog grootser gevoel geeft!
En niet alleen voor jou, maar voor de hele organisatie.

Wat zijn de gevolgen van het in stand houden van onmisbaarheid?

De gevolgen zijn groots;

  • medewerkers onder dergelijke managers worden onnodig klein gehouden
  • processen stromen niet maar lopen stroef en geregeld klem door de onmisbaarheid van de manager die er natuurlijk niet altijd kan zijn
  • er ontstaat een angstcultuur
  • men verschuilt zich achter de manager bij belangrijke keuzes
  • er wordt gedacht in schaarste in plaats van overvloed

Wat levert het werken aan je misbaarheid dan op?

Een manager die elke dag werkt aan zijn misbaarheid creëert organisatiebreed:

  • Groei
  • Vertrouwen
  • Denken in overvloed in plaats van schaarste

En creëert groei voor zichzelf in de 6 belangrijkste High Impact Leadership vaardigheden;

  • verantwoordelijkheid
  • daadkracht
  • creativiteit
  • verbinding
  • deskundigheid
  • kwetsbaarheid

Ga eens na, als je vandaag besluit om elke dag aan je misbaarheid te werken. Om vanaf nu uit je comfortzone te gaan en elke dag 1 kleine stap te zetten…
Ga eens na wat een waarde je dan geeft aan de organisatie en je collega’s. Wat een impact!

Dan ontstaan er vanzelf mooie nieuwe kansen, waarin je weer start in de positie van onmisbaarheid om vervolgens weer te bouwen naar misbaarheid door je nieuwe kennis, kunde en netwerk te delen met je collega’s. Dit is één van stappen van mijn programma’s.

Ik hoop dat ik je hiermee aanzet om eens te kijken op welke onderdelen in jouw baan je onbewust je onmisbaarheid vasthoudt en hoe je dat kan gaan veranderen.

Vertrouwen, verbinding en kwetsbaarheid komen dan aan bod. Door dat aan te kijken, wordt je een veel rijker en mooier mens.
Voor jezelf. En voor de organisatie.

Ben jij diegene die vanaf nu elke dag gaat werken aan je misbaarheid?

Ik vertrouw er op!

groet, Martine

Heb je deze blog al gelezen? Back to work ná de Corona vakantie… hoe dan?

Over de schrijver
Jarenlang heb ik management functies bekleed bij gerenommeerde bedrijven. In mijn laatste functie was ik verantwoordelijk voor sales. Mijn eigen-wijze manier van sales zorgde voor verbinding en vertrouwen met de klanten. Mijn betrokkenheid, het meedenken en het realiseren van het beloofde resultaat kan ik nu nog persoonlijker neerzetten in mijn eigen bedrijf. In mijn laatste baan ontdekte ik dat mijn enthousiasme, inzichten en handige methodieken het verschil maakte voor menig medewerker, daar ontdekte ik mijn talent om mensen "aan" te zetten. Hoe gaaf is het om dit nu te combineren met mijn kennis over Persoonlijk Leiderschap? The switch naar het ondernemerschap zorgt dat ik alle focus kan geven aan persoonlijke ontwikkeling, mijn grote passie. Afgelopen jaren heb ik flink geïnvesteerd in trainingen om dit nog beter, toegankelijker en diepgaander te maken. De naam 4FLO was snel verzonnen. Flow is het resultaat van KEN JEZELF. BEN JEZELF. LEEF JEZELF. Niks zweverigs, gewoon een heel concreet resultaat van mijn programma's. In flow is er harmonie, rust en evenwicht in je leven. Dat is het tegenovergestelde van strijd, onrust en disbalans in je leven. Daarnaast staat het voor mij voor: Freedom for everyone. Live yourself, know yourself, be yourself. Own it & have fun! “Met 4FLO draag ik bij aan een wereld waarin je jezelf kan, wil én durft te zijn! Mijn trainingen zetten jou "aan", geven inzicht en ontwikkelen het lef om te groeien in jouw Persoonlijk Leiderschap. Zodat authentieke onbevangenheid ook voor jou de nieuwe standaard is!”
Reactie plaatsen