Carrière maken in de FMCG
02 april 2020 
3 min. leestijd

Carrière maken in de FMCG

Toen je nog bezig was met je opleiding wist je het al! Jij zou bij een grote multinational gaan werken. Daar waar je impact kan maken. De grote merken. De merken die iedereen kent. Eenmaal in zo’n organisatie is het gaaf. De FMGC kenmerkt zich door de snelheid. Door de innovaties. Door de mega marketingbudgetten. De grootsheid van de sales. Je collega’s zijn ook snel. En creatief. En gedreven. Jij wilt door, je wilt doorgroeien naar je next level en carrière maken.

Hoe kan jij je onderscheiden van je collega’s? Graag deel ik 4 basis tips met je.

1. Ken de consument

Wie is de consument van je product of merk. Kijk verder dan de standaard gegevens van factsheets.

Waarom wil de consument jouw product of merk? Waarop baseert hij/zij de aankoop? Wie is die consument? Wat doet hij/zij en wat is zijn/haar verlangen? Wat doet hij/zij zeker niet? Waar/hoe/wanneer heeft hij behoefte aan het product? Welk probleem lost jouw product op?

Ga eens echt op de stoel van je consument zitten bij het ontwikkelen van campagnes of je salesstrategie. Overschreeuw niet met de usp’s van je merk maar ga in op de behoefte van je klant. Wat los je op voor de klant? Spreek de taal van je consument in de communicatie. Praat met de comsument. Gewoon één op één. De consument is namelijk gewoon je buurman, de moeder van schoolvriendjes van je kinderen of je broer of zus of die ene aan de bar in de kroeg. De kennis is vaak veel dichter bij dan een consumentenpanel.

En geloof me… hiermee onderscheid je je per direct. Soms ligt iets zo voor de hand, dat je het niet ziet.

2. Ken de markt

Los van alle informatie die er bekend is van de FMCG door de vele, vele onderzoeken, adviseer ik je echt achterover te leunen en je eigen visie hierover te ontwikkelen. Wat denk JIJ dat de ontwikkelingen zijn? Wat denk JIJ dat de kansen zijn?

Creëer een eigen visie.

Velen nemen hier onvoldoende tijd voor. Terwijl ik hier juist heel veel kansen liggen. De onderzoeksrapporten heeft iedereen. Juist daarom is het interessant om een eigen visie te hebben. Welke markt loopt al voor? Consumer Electronics in gemak? Horeca en festivals in trends? Online retailers in data? Groot huishoudelijke producten in gebruiksaanwijzingen op Youtube? Helloffresh en Bloomon met direct delivery in abonnementsvorm?

Kijk, onderzoek, analyseer (en kopieer van andere markten) en pas toe in jouw eigen visie.

De gesprekken met klant en collega worden in ieder geval interessanter. Door jouw visie. Jouw kennis. Jouw creativiteit.

3. Ken je afnemer

Net als de consument is kennis van je afnemer ook zo’n belangrijke succesfactor.

Wat leeft er nog meer bij je afnemer? Waar maakt hij/zij zich zorgen om? Wat zijn de belangrijkste resultaten die hij/zij wil behalen? Hoe kan JIJ daar mee helpen?

Als je dit weet kan je belangrijkste verkoopargument ineens uit een hele andere hoek komen dan de kracht van je merk. Afnemers, dus retailers en OOH ondernemers, horen dag in dag uit hoe geweldig en hoe verbeterd elk product is. De enige reden voor opname is dan marge. Waardoor je meer een onderhandelings-relatie krijgt met je ondernemer dat een samenwerking.

Marge is geen issue als JIJ voldoende toegevoegde waarde biedt in het oplossen van de problemen van je afnemer.

4. Ken jezelf

Bovenstaande 3 tips kan iedereen toepassen. Net als vele andere taken die bij je functie horen.

Jij bent de enige die het verschil maakt in HOE je dat doet. En WAT je er van laat zien. En op WELKE manier je dat doet.

Doorbreek de standaarden, doe het op jouw manier.

Hoe inspireer jij anderen het beste?
Welke werkzaamheden passen jou als geen ander?
Welke werkzaamheden maken je onzeker?
Jij maakt het grootste verschil door te doen wat bij jou past.

Waar zit jouw echte kracht?
Ken je je eigen USP’s? Durf je het te vragen aan collega’s? Ook hier geldt: Soms ligt iets zo voor de hand, dat je het zelf niet ziet.

Vaak zitten jouw USP’s in datgene dat je energie geeft! Ga dat eens na in je huidige functioneren. Stop daar meer energie in, dan zal je uitblinken.

Als jij het durft om het anders te doen, op jouw manier en je past de kennis van de eerste 3 tips toe… zal je carrière in een stroomversnelling gaan!
Want dan VERBIND je. Met de consument. Met de markt. Met de afnemer. Met jezelf.

Succes gegarandeerd!

Enjoy! Martine

Lees ook:

Perfectionisme. Een kracht of een blokkade? 5 tips voor de perfectionist.

Waarom een coach je kan helpen, het verhaal van Steijn

10 tips om effectief thuis te werken

Doe maar gek! Dan doe je al gewoon genoeg.

Over de schrijver
Jarenlang heb ik management functies bekleed bij gerenommeerde bedrijven. In mijn laatste functie was ik verantwoordelijk voor sales. Mijn eigen-wijze manier van sales zorgde voor verbinding en vertrouwen met de klanten. Mijn betrokkenheid, het meedenken en het realiseren van het beloofde resultaat kan ik nu nog persoonlijker neerzetten in mijn eigen bedrijf.In mijn laatste baan ontdekte ik dat mijn enthousiasme, inzichten en handige methodieken het verschil maakte voor menig medewerker, daar ontdekte ik mijn talent om mensen "aan" te zetten. Hoe gaaf is het om dit nu te combineren met mijn kennis over Persoonlijk Leiderschap?The switch naar het ondernemerschap zorgt dat ik alle focus kan geven aan persoonlijke ontwikkeling, mijn grote passie. Afgelopen jaren heb ik flink geïnvesteerd in trainingen om dit nog beter, toegankelijker en diepgaander te maken.De naam 4FLO was snel verzonnen. Flow is het resultaat van KEN JEZELF. BEN JEZELF. LEEF JEZELF.Niks zweverigs, gewoon een heel concreet resultaat van mijn programma's. In flow is er harmonie, rust en evenwicht in je leven. Dat is het tegenovergestelde van strijd, onrust en disbalans in je leven. Daarnaast staat het voor mij voor: Freedom for everyone. Live yourself, know yourself, be yourself. Own it & have fun!“Met 4FLO draag ik bij aan een wereld waarin je jezelf kan, wil én durft te zijn! Mijn trainingen zetten jou "aan", geven inzicht en ontwikkelen het lef om te groeien in jouw Persoonlijk Leiderschap. Zodat authentieke onbevangenheid ook voor jou de nieuwe standaard is!”
Reactie plaatsen